PODRÓŻE

Wycieczka do USA na własną rękę – o czym pamiętać?

Wyjazd do USA był moim marzeniem od wielu lat. Planowałam go już w ubiegłym roku, jednak, niestety, ze względu na panującą sytuację na świecie, musieliśmy przenieść go na późniejszy termin. W tym roku wreszcie się udało! Stany były dokładnie takie, jakie sobie wymarzyłam. Podczas naszej podróży zwiedziliśmy część Zachodniego Wybrzeża oraz Nowy Jork. W dzisiejszym wpisie zebrałam kilka istotnych informacji, jakie mogą przydać się podczas planowania wyjazdu do tego niesamowitego kraju. Serdecznie zapraszam Was do czytania!

Wjazd do USA – potrzebne dokumenty

Obecnie (sierpień 2022 r.), aby wlecieć do Stanów, obywatel z Polski potrzebuje:

• ważny paszport
  • zarejestrowany dokument ESTA – rejestracji można dokonać na stronie esta.cbp.dhs.gov. ESTA obecnie kosztuje 14 dolarów i jest ważny przez 2 lata lub do wygaśnięcia ważności paszportu. Na wyrobienie dokumentu czeka się do kilku dni roboczych (my otrzymaliśmy go już po kilku godzinach od wypełnienia). Posiadacze ważnych wiz turystycznych/biznesowych nie muszą rejestrować ESTA.
  • dokument potwierdzający szczepienie (wystarczy szczepienie jedną dawką Johnson & Johnson lub dwiema dawkami szczepionek dwudawkowych)

Po przylocie ma miejsce krótka rozmowa z celnikiem – nas pytali praktycznie tylko o cel podróży, miejsca, jakie odwiedzimy oraz o termin wylotu. Czytałam na forach, że zdarzają się również pytania o ilość przewożonej gotówki czy konieczność przedstawienie biletu powrotnego. Dodatkowo były wykonywane nam zdjęcia i zebrane odciski palców.

Loty do USA

Bezpośrednio z Warszawy do USA dostaniecie się polskimi liniami LOT. Latają one do Nowego Jorku, Los Angeles, Miami i Chicago. Jest to najszybsza opcja na dostanie się do Stanów – lot z Warszawy do Los Angeles trwa ponad 12 godzin, lot do Nowego Jorku niecałe 8 godzin. Jest też wiele różnych opcji z przesiadkami. My w jedną stronę zdecydowaliśmy się na lot Lufthansą, z przesiadką w Monachium, wracaliśmy liniami LOT. Porównując te dwie trasy, bardziej komfortowa była podróż Lufthansą, jednak, ze względu na przesiadkę była ona nieco dłuższa. Biletów warto szukać z większym wyprzedzeniem – jest wówczas szansa na znalezienie oferty bardziej przystępnej cenowo.

Przydatne informacje

Z innych przydatnych kwestii, o których warto pamiętać:

• wtyczki polskich urządzeń elektrycznych nie pasują do gniazdek amerykańskich, dlatego konieczne jest zabranie ze sobą przejściówki. Podobno mogą one być trudno dostępne w Stanach.
  • polecam zaopatrzyć się w kartę Revolut, warto jednak pamiętać, że w niektórych miejscach (wypożyczalnia samochodów, niektóre stacje paliwowe czy nawet aplikacja Uber) wymagana jest karta kredytowa
  • różnica czasowa – Zachodnie Wybrzeże 9 godzin do tyłu w stosunku do Polski, Wschodnie Wybrzeże 6 godzin
  • w większości stanów kupować i pić alkohol mogą osoby, które ukończyły 21. rok życia
  • warto na miejscu wykupić amerykańską kartę SIM – najpopularniejsi operatorzy to Verizon, AT&T i T-Mobile

Wynajem samochodu

Samochód wynajmowaliśmy podczas naszego pobytu na Zachodnim Wybrzeżu USA. Postawiliśmy na międzynarodową wypożyczalnie Hertz i ogólnie byliśmy bardzo zadowoleni z obsługi. Po pierwsze, z racji tego, że przesunął nam się o jeden dzień lot, musieliśmy zmienić termin rezerwacji – nie było z tym żadnych problemów. Załapaliśmy się nawet na jakąś zniżkę i w sumie, za 7 dni wynajmu z pełnym ubezpieczeniem, zapłaciliśmy około 600$. Dodatkowo, pani z obsługi zaproponowała nam nowszy model innego samochodu (Ford Escape) z dodatkowym GPS-em, bardzo podobny do modelu, który wcześniej zarezerwowaliśmy. Z i na lotnisku w Los Angeles kursuje specjalny autobus Hertz, który zawiezie/ odbierze Was z odpowiedniego terminala.

Kilka istotnych informacji dotyczące wynajmu samochodu:

• stacje benzynowe zazwyczaj znajdują się w okolicy miast; jeśli będziecie podróżować dłuższy odcinek autostradą, zatankujcie wcześniej
  • w zależności od stanu, za galon paliwa płaciliśmy 4-6 dolarów
  • w LA parkingi są płatne – zazwyczaj około 1-2$ za godzinę; nie wolno parkować na miejscach oznaczonych żółtymi lub czerwonymi paskami
  • zaopatrzcie się w GPS – bez niego, zwłaszcza w okolicach LA, gdzie autostrada ma momentami 16 pasów i tysiące zjazdów, można się pogubić
  • podróżując w więcej niż 2 osoby można uniknąć korków korzystając z pasów carpool
  • pamiętajcie o ubezpieczeniu! My mamy to szczęście, że za każdym razem podczas wynajmu, strzela nam przednia szyba. Bez wykupionego ubezpieczenia, byłoby krucho

Parki Narodowe USA

Podczas naszego pobytu udało nam się odwiedzić trzy parki narodowe USA – Wielki Kanion, Sekwoje oraz Joshua Tree. Każdy z nich kosztował po około 30-35$ za samochód. W momencie, kiedy planujemy wizytę w więcej niż 2 parkach, warto zaopatrzyć się w kartę National Park Annual Pass. Jest to karta, która upoważnia nas do wjazdu na teren większości parków mieszczących się na terenie USA. Jej koszt to 80$. Tutaj znajdziecie listę parków, do których możecie wjechać z nią za darmo.

Ubezpieczenie podróżnicze

Na szczęście na wyjazdach do tej pory nie musiałam korzystać z zakupionego ubezpieczenia. Wybierając się do USA nie zapomnijcie jednak o tym aspekcie. Osobiście, zawsze podczas wyjazdów kupuję ubezpieczenie turystyczne od Warta – dużo czytałam jakiś czas temu na temat różnych opcji i na wielu forach, właśnie to rozwiązanie było najczęściej polecane. Koszt 2-tygodniowego ubezpieczenie do USA wynosi około 300 złotych od osoby. Bardziej szczegółowe informacje znajdziecie na stronie warta.pl.

Grupy na Facebooku

Jak zawsze, podczas wyjazdów korzystałam z porad na grupach Facebooka. Jeśli chodzi o wyjazd do USA, serdecznie polecam Was zwłaszcza dwie – USA: pytania i odpowiedzi 🇺🇸 Podróże, porady, trasy, wycieczki oraz USA – podróżowanie od A do Z.

Reklama

4 myśli na temat “Wycieczka do USA na własną rękę – o czym pamiętać?